miercuri, octombrie 1, 2014

Cum se porneste o masina prin impingere

Cu acest mic how-to vreau sa deschid si aria de tutorialele de auto. Inceput timid, dar promitator. Vine iarna, masina s-ar putea sa nu mai porneasca iar manivele nu mai au (oltcitul avea, pentru connaiseruri :D). Pentru cei care spun ca reinventez roata, am avut neplacuta surpriza sa aflu “the hard way” ca mi amore prietena mea nu stie sa porneasca solnitza daca e blocat butucul, sau moare bateria – cazul cel mai intalnit. Prin the hard way am vreau sa spun ca am impins masina un total de 3 ori mai mult decat ar fi fost necesar. Deci:

1. Necesare: O masina cu benzina, care nu mai porneste, de preferat cu botul in jos pe o panta. Daca panta nu e disponibila, una sau doua bucati binevoitori, cu cat mai lati in spate cu atat mai bine

2. Se pune “contactul”. Asta inseamna ca se baga cheia in contact, si se roteste cheia fix 2 click-uri. A treia rotire de cheie ar fi demarorul care porneste masina, dar stim deja ca asta e inutil. Se sting farurile, se opreste casetofonul.

3. Cea mai slabanoaga persoana se urca la volan, coboara frana de mana, calca ambreiajul pana la fund, si se baga in treapta a doua sau in marsalier. Piciorul ramane pe pedala de ambreiaj. Nu este tocmai recomandata pornirea din marsalier, deoarece “zmuceste” mai puternic motorul, si nu-i place. Total contraindicata pornirea din treapta 1, din acelasi motiv. O pornire in felul acesta ar putea deplasa curelele de distributie, sau sa le rupa

4. Malacii Binevoitorii incep sa impinga masina, in fata daca e bagata in treapta a doua, si in spate daca e bagata in marsalier

5. Cand masina prinde ceva viteza, se ridica brusc piciorul de pe ambreiaj. Brusc = se ia piciorul de pe ambreiaj cu totul, nu doar pana la jumatate sau punctul unde incepe masina de obicei sa se miste. Nu se umbla la chei. Doua explicatii aici. Cheile raman in pozitia a doua dupa o pornire normala, deci sunt unde ar trebui sa fie.
Si totusi, ce face masina sa porneasca? Masina are o componenta numita electromotor, care o porneste efectiv motorul. Cand bateria este descarcata, se aude cum se invarte electromotorul, insa nu are suficienta putere(curent) sa o porneasca (groaznic sunet). Cand masina este impinsa, rolul electromotorului este preluat de rotile masinii care se invart, si de inertia acesteia. Cand se ridica piciorul brusc de pe ambreiaj, discul de ambreiaj cupleaza rotile care se invart cu motorul care sta. Inertia face ca motorul sa fie pus in miscare, dupa care continua singurel. Piciorul se ridica brusc pentru ca o cat mai mare parte din energie sa impinga motorul. Daca ridici piciorul incet, e ca si cum ai calca frana, si oamenii aia au impins degeaba.

6. Daca nu a pornit din cauza unei baterii slabe, e recomandat sa se ramana cateva minute pe loc cu masina turata.

In speranta ca am facut un bine cuconetului care lasa masina in mijlocul strazii si continua sa vorbeasca linistite la telefon, sau binevoitorilor care incearca s-o ajute sa plece mai departe :)
Cateva tip-uri cand vezi ca nu porneste din prima:
1) Nu tine cheia “de pornire” prea mult timp. Daca dupa 5-6 invarteli nu a pornit, da cheia la zero, si mai incearca o data
2) Scoate masina din viteza cand incerci sa o pornesti. cand e in viteza, electromotorul invarte si o parte din angrenajele din cutia de viteze, deci putere pierduta
3) Daca nu are cine sa te ajute si te tine spatele sa o impingi singur, sau nu ai decat o persoana ajutor si vrei sa impingi si tu, ai mare grija sa nu ramai in urma, si sa-ti scape in alte masini parcate. Varianta rcomandata, deschide usa la sofer, si impinge in caroserie.

30 Comentarii

  1. O mica mentiune aici:

    Daca benzinara este pe injectie, ai cam toate sansele sa o impingi degeaba.

    Am impins o micuta Toyota Aygo la care mi se descarcase bateria de mi-au sarit capacele, si in linie dreapta si in panta. Nimic. Cand i-am intrebat pe aia de la service mi-au spus ca este din cauza injectiei, si sa nu mai incerc niciodata, ca incerc degeaba.

  2. am impins solenza pe injectie, si a pornit. poate ai facut ceva gresit :). nu cred ca injectia sa aiba vreo treaba

    daca bateria e moarta de-a binelea, atunci n-ai cum sa o pornesti. daca ai un bazait de claxon / inchidere, atunci e suficient curent sa dea scanteie.

  3. Confirm faptul ca Dacia Solenza se poate porni prin impingere. Porneste foarte repede.

    Se pare ca e totusi important sa mai existe putin curent in baterie – daca bateria nu mai da chiar nici un pic de curent, atunci injectoarele nu mai injecteaza (din cite am inteles).

    Am descoperit acum blog-ul tau. Felicitari pentru initiativa de a publica tutoriale & stuff!

  4. Masinile cu injectie pornesc doar daca mai au baterie putina, astfel incat sa poata fi facuta injectia de benzina. Daca atunci cand pui contactul, se aude pompa de benzina, atunci masina va porni. Daca nu mai este atata baterie cat sa se intample cele de mai sus, nu porneste nici cu avionu sa o tragi.

    Am experimentat cu un Cielo pe care l-am impins de m-a gasit batzu, dupa ce l-am tractat vreo 10 metri in viteza a pornit deabia. Impins nu stiu cine reuseste sa impinga 10 metri in viteza o masina.

    Bafta si fara evenimente de genu asta :))

  5. Daca o tragi cu avionu poate ai sanse sa mai bage alternatoru ceva curent ;)

  6. Injectia are si ea o treaba, dar nu cu electromotorul. Daca nu mai ai benzina destula in masina (sau poate si din alte cauze) ti se poate dezamorsa pompa de injectie (din cate stiu eu). Si daca e dezamorsata… poti sa tot impingi la masina, ca tot degeaba… eventual daca gasesti pe cineva sa te tracteze pe o distanta oarecare (in jur de cateva sute de metri, presupun, poate chiar mai mult), atunci o sa reusesti…

    Note to everybody: daca aveti motor pe injectie, NICIODATA sa nu va lasati masina fara benzina, ca dupa aia o duceti in service ca sa va reamorseze pompa de injectie.

  7. Pardon.. are treaba si cu electromotorul, dar ideea mea de mai sus era alta..

  8. um…. eu stiu ca se amorseaza singurica pompa de injectie?!. atunci cand pui contactul, se aude un bazait in partea din spate a masinii (la harbu de solenza cel putin). bazaitul ala inseamna ca pompa de injectie a amorsat

    dar nu-s foarte sigur. ultima data cand am ramas fara benzina in mijlocul drumului conduceam un oltcit :D

  9. C spune ioana ii valabil la diesel,la el nu ii voie sa ramai fara motorina.La benzinare nu ii recomandat sa ramai fara benzina pentru ca are efecte negative in timp.

  10. bre oameni buni, daca masina are distributie pe curea mai bine nu o porniti impinsa, parerea mea

  11. pompa_de_benzina

    Va spun eu… daca masina nu mai porneste la cheie… e clar… mai bine o impingeti intr-o rapa. Te duci frumusel si iei bicicleta si … vorba aia… “da-i de vale!”

  12. Daca ai injectie si “prinde” aer pe injectie…nasol moment

  13. Vreau sa adaug si eu cateva lucruri:
    - la masinile care au distributie pe curele nu este recomandata de catre producator pornirea prin impingere (cu toate ca am practicat treaba asta la cateva modele de masini) – riscul??? se poate rupe o curea iar motorul sare de la punct sau se sparg supape etc.
    - la distributia pe lant nici o problema, impinge Gogule cat vrei la ea

    Daca ati ramas fara benzina/motorina aveti urmatoarele variante:
    1. Se amorseaza pompa de alimentare/injectie manual sau electric (exista multe modele diesel care au o mica pompa de amorsare la motor ce trebuie actionata manual)
    2. Se desface filtrul de combustibil si se umple – in special la diesel
    3. se gaseste orice alta metoda de incarcare a instalatiei de alimentare cu combustibil (aveti grija c prostii faceti)

  14. o bagi intr a doua si intorci cheia in contact pan ce porneste prin impins,daca nu o bqgi in 5/4 o fortezi pan ce porneste

  15. O repornire corecta, cf. producatorilor, este cu alimentarea bateriei, de la o alta masina.
    Solutia este sa ai cablurile de alimentare la tine, care se gasesc la orice hypermarket si costa cca 15 lei.
    Astfel se evita tot ce s-a scris mai sus si altele nescrise, inclusiv gasirea unor impingatori binevoitori.

  16. imi poate sune ceneva cum se face pornirea la manivea?

  17. dap.prob mea este mult mai grava.am un cielo si am av un icident cu el.a luat foc instalatia.am luat alta nou ba chiar si calculatoru dar degeaba ca nu mai porneste.nu imi recunoaste partea cu injectie.cine imi posate sp si mie ce as putea sa ii fac?

  18. Acum 5 min mi sa intamplat din nou :| dorind sa plec si eu prin oras cu Solenza am constatat ca nu mai porneste:(.

    Am si eu o intrebare !!

    Bag a 2-a, tin ambreajul apasat, imping baietii mei maine, si dupa ce prin viteza,ridic repede ambreajul si dupaia dau al 3-lea click la cheie ?

  19. nu mai dai nici un clik vrei sa bulesti electromotorul?al treilea clik este pt electro motor nu ai observat cand dai al treilea clik dupa ce a pornit revine signur inopoi la al doilea.bafta!vezi sa nu faci prosti;)

  20. Interesanta postare dar inutila .
    Pornirea prin impingere merge la masinile vechi (compatibile cu RABLA) , cele noi ridica mai multe probleme . Masinile noi au pompe electrice de benzina si daca bateria nu are curent nu ai benzina in rampa injectoarelor si nu o pornesti in veci prin impingere . Trasa cu alta masina va genera alternatorul curent sa aduca pompa benzina , abia apoi va porni . Suturile care le primeste cureaua de distributie ii reduc sensibil durata de functionare .
    Solutia corecta este cu cabluri de pornire si un telefon mobil (de sunat un prieten sau un taxi ca sa iti dea curent ) .
    Era unul cu pornirea cu manivela , la ce masina ? La manivela pornesc masinile cu turatia la relanti mica 900 rot/min ).

  21. Chiar daca s-a discutat pe tema asta de cativa ani consider ca ramane de actualitate. In esenta problema ridicata e buna si culmea , nu doar reprezentantele sexului frumos sint depasite la capitolul pornirii masinii prin metode alternative ci pina si ,,mari,, soferi cu carnet din sai’zeci si ceva.
    Acum citeva clarificari menite de a elucida citeva mituri urbane.
    - si masinile ,,rable,, din anii 60 si cele de acum folosesc acelasi principiu de functionare, adica motorul termic cu ardere interna ( Otto – benzina , Diesel – motorina) Diferenta o face ,,accesoriile,, de ultima generatie care storc si ultimele performante din motor sau contribuie major la confortul utilizarii masinii , dar ca baza de pornire nu este nici o diferenta intre un motor de Dacie 1300 si un seria 3 de la BMW. Putem discuta despre modul de alimentare a motorului (adica pur si simplu cum ajunge in cilindrii combustibilul pentru a arde si a genera miscarea data de explozia lui – prin aspiratie prin carburator , prin injectie mono-sau multi punct, prin supra-alimentare ori alimentare suplimentara fortata cu aer -turbo-) putem discuta despre transmisia axului cu came ce controleaza deschiderea/ inchiderea supapelor ce se poate realiza prin curea de distributie sau lant , putem discuta despre uniformizarea si optimizarea parametrilor functionarii motorului supravegheata prin surubelnita si sarma sau prin calculatorul masinii …astea deja intra la capitolul ,,prea multa scoala,,
    Subiectul s-a dorit pentru a explica in citeva cuvinte cum sa ai habar sa pornesti o masina impinsa … si totusi sint citiva factori de care trebuie sa ti seama .

    Pentru ,,benzinare,, pe injectie + curea transmisie
    Daca curentul in baterie = zero , nu are rost nici sa va ganditi sa o impingeti. Pentru a porni , motorul are nevoie de benzina care insa e trimis din rezervor spre injectoare cu ajutorul unei pompe ELECTRICE situate in rezervor. Evident , fara gram de curent pompa nu va reactiona.
    Solutii
    - ,,imprumut,, de curent de la o alta masina ( presupune sa aveti la dvs un cablu destinat acestui scop – se gasesc la magazine si benzinarii)
    Mod de lucru
    - masina ,,salvatoare,, ramane cu motorul pornit linga a dvs si cu toti consumatorii opriti ( ventilator calura , radio-cd,player, faruri, etc)
    - se apeleaza la cablul de imprumut curent care presupunea sa il aveti deja achizitionat sau daca e ziua dvs norocoasa are ,,salvatorul,, cablu de gen ….. ori mai e varianta confectionarii lui ,,ad-hoc,, din doi conductori ceva mai grosi ( ceva de genul 10 mm) – si asta pentru faptul ca atunci cind veti incerca sa porniti motorul ,,la cheie,, cablul se va incalzii puternic.
    - se cupleaza conductorul ,,+,, la ambele baterii pe borna ,,+,, evident a fiecareia( in cazul unui cablu standard e de culoare rosie)si conductorul de ,,-,,la fel , la bornele ,,-,, a celor 2 masini SAU daca lungimea cablului si a configuratiei terenului nu o permite , se poate conecta cablul ,,-,, si la caroseriile celor 2 masini.
    - se lasa pret de o tigara ca masina ,,salvatoare,, sa functioneze cu turatie usor marita pentru a incarca cit de cit bateria ,,bolnava,,
    - se incearca o pornire fara a epuiza din nou si total bateria . Sunetul invartirii electromotorului spune tot. Daca de la prima incercare invarte chinuit si greoi , nu are rost insistat. Trebuie verificat daca clemele sau legaturile cablului cu care se face transferul de curent sint fixate bine. In mod normal , cind ati cuplat cablul de curent intre cele 2 masini , va aparea o scadere de turatie la masina salvatoare al carei alternator va trebui sa ,,munceasca ,, pentru 2 baterii.
    Daca in decurs de 30 de minute si cu pauze mari masina dvs nu da semne de pornire si implicit de o invartire vioaie a electromotorului , trebuie abandonata solutia. Ori masina salvatoare are incarcarea slaba , ori bateria bolnava e scurtcircuitata ( intrerupta) sau are nivelul scazut de electrolit si deci ,,nu mai primeste curent,,
    - chiar daca masina n-a pornit se poate verifica daca macar s-a incarcat in baterie atata curent cat sa puna in miscare pompa . Ori se incearca un claxon scurt ori se pune contactul si se asculta in liniste daca apare acel zumzait al pompei ce vine din rezervor ( de undeva de sub bancheta din spate) Daca macar atata curent este , se poate incerca pornirea prin impingere care suna cam asa.
    1 – injuraturile de rigoare si nostalgia dupa vechea Dacie care ,,nu m-a lasat niciodata frate in drum,,
    2 – apasare ambreiaj pina in presuri , cuplare in treapta 2 sau chiar 3 pentru socuri mai reduse in motor. Riscul este sa se rupa cureaua de transmisie ce comanda axul cu came si implicit timpii motorului rezultand apoi indoirea supapelor , dereglarea momentului aprinderii , etc , operatiune ce costa aproape juma de masina.
    - punere ,,contact,, – cind se aprind timid citeva becuri rosii si galbene prin bord
    - punerea in miscare de catre forta muschilor flacailor ce tocmai va stramba usa portbagajului cind imping
    - la o viteza ceva asemanatoare omului intr-o fuga relaxata (macar) eliberati brusc pedala de ambreiaj in timp ce cu piciorul drept accelerati usor ( asta pentru ca iarna motoarele au tendinta ,,sa moara,, la prima pornire a zilei)
    ……de obicei dupa pornire ,,salvatul,, nu se mai opreste sa multumeasca poporului ce l-a impins …… dar asta e alta discutie.
    Nota
    -Fabricantul auto insista ca autoturismul benzina , injectie , curea SA NU FIE PORNIT PRIN IMPINGERE , TRAGERE , TRACTARE. Dar romanu-i roman si uite ca ,,merge si asa,,.
    In cazul in care nu ati reusit prin imprumutul de curent , evident , mai ramane varianta inlocuirii bateriei.
    - Nu se exploateaza masina cu caracteristicile amintite ( benzina , injectie) cu benzina putina mereu in rezervor pentru simplu fapt ca pompa de benzina se incalzeste si racirea ei se face prin benzina in care este scufundata. Circularea mereu ,,cu becu aprins,, duce la supraincalzirea pompei care in final se va arde si va va lasa in drum fara alta smecherie la dispozitie de a continua cumva drumul, decat o alta pompa.

  22. ….pentru masinile care au transmisia ,,pe lant,, riscul de a se rupe la socurile ce survin in urma pornirii prin impingere sint considerabil mai mici decat la cele pe curea.
    Am vazut de asemenea ca s-a ridicat problema amorsarii pompei in cazul penei de combustibil. La masinile pe benzina nu este aceasta necesitate de amorsare. Daca accidental ati ramas fara benzina , e suficient punere de benzina in rezervor si inainte de a incerca sa porniti motorul , puneti ,,contactul,, de 3-4 ori inainte ca instalatia sa se reumple si presiunea la nivelul injectoarelor sa ajunga la valoarea optima.
    La masinile diesel ceva mai vechi apare necesitatea amorsarii pompei in cazul ramanerii fara combustibil – dar asta presupune ca la pompa de injectie cu motorina sai ai un dispozitiv stil pompita la care sa poti intervenii manual si prin actiune asupra ei , sa scoti aerul din instalatie. Din cite stiu , diesel-urile de tip nou nu mai necesita amorsarea pompei in cazul penei de combustibil.

    Un alt amanunt referitor la imprumutul de curent prin cabluri ar fi ca trebuie avuta o deosebita atentie la manevrarea conductorului ,,+,, pe toata durata folosirii lui. Exista riscul ca o simpa atingere din neatentie cu caroseria masinii sa duca la arderea calculatorului masinii, a releului de incarcare sau a altor module electronice.
    De asemenea e total interzis schimbatul bateriei in timpul functionarii motorului …. in cel mai fericit caz se arde alternatorul si/sau releul de incarcare …. in cazul mai putin fericit , din cauza supraincalzirii instalatiei va izbucnii un incendiu. Sigur , sint si situatii ,,romanesti,, …alea de genu’ ,,las’ ca merge si asa ,, ….. sigur , sint solutii pentru momente de criza insa din pacate repetarea lor duce la bagarea mainii adinc in buzunar.

    Despre pornirea prin impingere a masinilor pe carburator nu mai vorbesc. Toti am crescut in Dacie cu flaconul de benzina cu care picuram in carburator ori cu mana inghetata pe cama pompei de benzina …..

  23. …pentru Razvan si cei interesati…. o mica recapitulare
    1 – suit in masina
    2 – pus contact ( aprindere becuri in bord apa/ulei , etc)
    3 – apasat pedala ambreiaj pina la covor
    4 – flacaii imping sau masina din fata te tracteaza cu cablu tractat de minim 4 m
    5 – cind aveti o oarecare viteza (10-20 km/h ) eliberati brusc pedala ambreiajului concomitent cu o usoara accelerare
    6 – daca totul este in regula (benzina , pasii urmati, reglajele tehnice) masina va pornii , moment dupa care deveniti stapani pe situatie. Contactul fiind pus de dinainte pornirii , odata cu pornirea motorului becurile din bord se sting si totul functioneaza ca si cum masina ar fi fost pornita in mod normal de la cheie.
    7 – lasati motorul sa functioneze 15-20 minute pentru o incarcare minima a bateriei.
    8 – in cazul pornirii prin tractare de o alta masina trebuie avut grija ca dupa momentul pornirii sa se franeze rapid dar lin pentru a nu-l lovi pe cel ce ne-a tractat sau pentru a nu frana mai repede ca masina tragatoare fapt ce duce la tensionarea cablului , ruperea lui si eventuale daune.
    Din aceasta cauza de regula la volanul vehicului tragator trebuie sa fie o persoana cu ceva experienta care sa anticipeze manevrele celui din spate. De regula odata pornita masina tractata , masina tragatoare va continua drumul pina la reducerea vitezei celui tractat care de obicei este si cel ce franeaza pentru ambele masini.

  24. Salut am o problema mai rara am un mercedes c class 2000 benzina din 97, are bateria in spate problema e ca am uitat farurile aprinse peste noapte, si cea mai mare problema e ca nu mi se deschide portbagajul la cheie iar inchiderea nu mai functioneaza din cauza bateriei, bancheta din spate nu o pot scoate ptr ca din cate stiu din portbagaj se poate doar. ce pot face? aaa e automat asta cred ca e o mare problema ptr ca din cate stiu nu se poate impinge. ajutor.. multumesc

  25. Metoda descris a se foloseste pentru masinile pe benzina care au distribuţia pe lanţ gall. Cele cu distri butie pe curea e posibil sa stricati cureaua, mai ales daca motorul are compresie mare. Pentru o pornire usoare se rotescte delcoul sa dea scinteia inainte de puncut mort superior ca sa fie compresia mai mica.

  26. poate porni o masina pe benzina fara baterie…trasa cu 60 la ora

  27. Confirm pornirea prin impingere pt Ford Focus 1.6 16v benzina. baterie descarcata complet. Nici ceasul de pe bord nu mai functiona si nici inchiderea. Mersi de sfaturi

  28. corectare fizica

    nu e vorba de inertie… e forba de forta de frecare :)

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi afisata. Required fields are marked *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top