marți, aprilie 25, 2017

Cum sa te lasi de fumat

Cum sa ma las de fumat? Cred ca e a doua intrebare ca frecventa in lume, dupa cum sa slabesc. Si inaintea lui „cum sa fac bani”. Si cred ca e tot a doua ca numar de variante. De la oprirea brusca la mancatul de seminte sau plasturii cu nicotina. Ca fumator insa, am ales o alta abordare: un studiu despre fumat si despre cum sa te lasi de fumat. Ce am gasit, urmeaza aici. Rezultatele asupra mea, vor urma intr-un post sper cat mai apropiat ca timp.

Prima intrebare pe care mi-am pus-o e cea  mai simpla: de ce e asa de greu sa ne lasam de fumat? Ca doar (aproape) toti am trecut prin „era” vicioasa a facultatii si am reusit sa ne lasam de bautura, de nopti pierdute si alte vicii. Ce are fumatul mai special? Ei bine, raspunsul este nicotina. Banuiati nu? Ce nu banuiati e ca nicotina e un drog care creeaza dependenta rapid si se tine scai de proprietar. Pentru unii e tot atat de serioasa ca si pentru cei dependeti de droguri puternice. Si asta e naspa… rau.

Bine, dar cat e de greu? Al naibii de greu. Si asta tot din studiiai aflat-o (parca aud)? Nu, pe pielea mea. Sunt unul din dobitocii care s-a lasat si dintr-o tampenie s-a apucat din nou (uite ca nu esti singur). Se pare ca majoritatea celor care au reusit sa se lase definitiv, adica de tot, forever si nu doar pentru cateva luni, au mai avut cateva tentative inainte. Macar 2-3. Asa ca nu va lasati descurajati. Invatati din greselile anterioare si incercati din nou. De data asta cu ceva mai multe informatii la indemana.

A 3-a intrebare care apare in mintea oricui cand se gandeste sa se lase de fumat e: de ce? Daca nu s-a intrebat de ce o face, sansele sa-i reuseasca definit (repet, forever, nu pentru 2-3 luni) sunt infime. Ca in cazul celor care dau la o facultate fara sa stie de ce o fac. Si se mira ca au 5 restante din 5 dupa prima sesiune. Dar sa nu o mai lungim. Raspunsurile:

1. O sa traiesti mai mult si o sa te simti mai bine (cu traitul nu pot garanta ca inca, multumesc lui Dumnezeu, fac umbra acestui pamant dar clar ma simteam mai bine cand nu mai fumam)

2. Daca te lasi risti mai putin un atac de cord, accident cerebral sau cancer (Nu te intereseaza acum ca esti tanar… Dar la pensie te gandesti? :) )

3. Daca esti gravida sau ai sotia gravida cresti sansele sa ai un copil sanatos. Partea asta mi s-a parut la mintea cososului si cred ca trebuie sa ai cel mult IQ-ul unui cimpanzeu ca sa fumezi cand esti gravida, ai nevasta gravida sau cand te pregatesti sa faci un copil.

4. Oamenii cu care locuiesti, in special copiii, vor fi mai sanatosi. Din nou cred ca trebuie sa ai coeficientul de inteligenta inferior unei antropoide ca sa fumezi cu copil mic in casa.

5. O sa ai ceva mai multi bani de buzunar. Dupa calculele mele, macar vreo 2 milioane pe luna pentru un fumator normal – 1 pachet pe zi + 2-3 colegi in pana de tigari. O familie de heavy smokers (3 pachete pe zi) arde lejer minim 5 milioane in fiecare luna – o plasma la fiecare 4 luni.

Si ajungem la „climaxul” problemei: cum ne lasam. Sunt cateva lucruri de baza pe care trebuie sa le avem in vedere (o sa incerc sa ma tin de ele la sange si sa va povestesc utilitatea lor later)

a. Pregateste-te

b. Asigura-te de sustinerea familiei si a celor care te inconjoara

c. Cauta-ti un hobby  sau activitati noi

d. Medicamente

e. Fi gata de partile mai putin frumoase

Well, sa le luam pe rand:

a. Pregatirea – De baza aici sunt data la care te vei lasa de fumat (pentru multi merge acum, in acest moment, pentru si mai multi,  nu)  si crearea unui mediu fara tentatii. Renunta la toate scrumierele din casa, la toate pachetele de tigari, la rezervele „strategice”, roaga un membru al familiei sa discute cu musafirii/prietenii tai si sa le interzica fumatul prin preajma ta. Daca ai mai incercat sa te lasi, gandeste-te la ce ai facut bine si ce ai facut rau. Ce te-a motivat, ce te-a facut sa te apuci din nou. Si cel mai important, fi pregatit ca din momentul in care ai inceput, sa nu te mai atingi de tigari chiar daca simti ca nu mai poti.

b. Sustinerea familiei si a prietenilor e partea care de multe ori face diferenta intre cei care reusesc si cei care nu o fac. De cate ori ati vazut pe cineva incercand sa se lase de fumat si care, cum isi anunta un amic de intentie, primeste un ” nu te tine mai mult de 2-3 zile”. Asigura-te ca nu vei aveai astfel de specimene in jurul tau. Discuta cu familia, cu colegii de lucru si roaga-i sa te sustina in urmatoarea perioada (in general primele 3 saptamani sunt cele mai proaste) . Ba chiar poti discuta si cu medicul de familie, chiar daca la noi nu prea se obisnuieste (ai grija sa nu fie si el in categoria „specimenelor”)

c. Hobby-uri sau activitati noi par greu de gasit. Sfatul meu – mergi la sala si stai cat mai mult. Acolo nu ai voie sa fumezi si cand simti ca lesini de efort numai de tigari nu iti mai arde. Castigi macar 2-3 ore de „liniste” in fiecare zi. In acelasi timp, cauta sa fii in priza tot timpul, in special in locuri unde nu poti fuma, si dupa sa te recompensezi printr-o activitate relaxanta. Fa un efort (nu va fi nevoie sa-l sustii pentru o perioada foarte lunga) si fa in fiecare zi cate un lucru pe care ti-l doreai si-l tot evitai. Si neaparat schimba rutina zilnica: obisnuiai sa fumezi la cafea, in statia de autobuz, la telefon, la calculator, etc? Normal. Bea cafeaua la „pahar” sau la munca, renunta la autobuz pentru 2-3 saptamani (repet, atat dureaza perioada critica), muta-ti calculatorul in alta parte, renunta sa iesi cu colegii la o tigare si in schimb stati de vorba cu secretara. Cuvantul cheie e renunta momentan la activitatile asociate cu fumatul si gaseste-ti altele noi.

d. Medicamente (medicamente, medicamente… stiu)  Culmea, nu mai e ceva de domeniul absurdului sau al fantasticului. A intrat si Romania in secolul 21. Si unul din lucrurile cheie cand te lasi de fumat e sa renunti la obiceiul de a duce tigarea la gura. Gasiti o multime de pastilute cu nicotina dar… DAR… intrebati medicul inainte. Nu tot ce scrie pe cutie sau apare in reclame e si adevarat.

e. Situatii dificile o sa apara. E aproape o certitudine. O parte pot fi evitate urmand sfaturile precedente dar de unele nu putem scapa. Cu ce ne putem confrunta:

– alte mici vicii: alcool sau cafea – scad sansele de reusita

– alti fumatori – reduceti la minim perioadele petrecute in preajma lor

–  luarea in greutate – nu va speriati. Aproape toti cei care se lasa de fumat se ingrasa in medie cu 5 kilograme. Daca insa reusiti sa transformati sfatul cu mersul la sala in perioada critica in mers la sala permanent, castigul e dublu

– proasta dispozitie, lipsa de concentrare – sunt o multime de metode in afara de fumat pentru a va simtiti bine sau pentru a  va imbunatati puterea de concentrare

Ca sa inchei, o sa va tin la curent cu eforturile mele. Sunt constient ca renuntarea la fumat o treaba dificila dar sunt sigur ca pot sa o fac. Si acelasi lucru e valabil si pentru voi. Succes!

6 Comentarii

  1. Bre sa imi zici si mie cum faci la faza cu puterea de concentrare. Ca pe mine aia ma omoara. Efectiv nu mai pot lucra , si la programu pe care il am nu-mi permit sa dau rateuri.

  2. dacă te laşi că „aşa e trendy”, chiar că o să te laşi la sf. aşteaptă!!!

    dacă o să vrei tu singur să nu mai fumezi, exact la fel cum te-ai apucat de fumat, că aşa ai avut tu chef, nu că „e trendy”, perioada aia critică se reduce la maximum 2-3 ore!!!

    ce contează e să nu te mai gândeşti la chestii gen „ce bună ar fi acum o ţigară”, sau „gata!! pauză de ţigară, că nu mai pot!!!”, că altfel… adio!! 😛

    şi da, io nu m-am lăsat de fumat.
    însă am avut parte de vre-o lună în care efectiv n-aveam bani de dat pe ţigări!!
    mai bine sau mai rău… nu ştiu cum m-am simţit, eram prea ocupat să analizez…

    însă a trecut!! 😛
    şi plasmă la 5 milioane… fii serios!!!
    ăla e LCD chior, nu plasmă, aia costă minim 20!!!

  3. Ce se intampla daca te lasi de fumat chiar acum:
    – in 20 de minute tensiunea ajunge la normal
    – in 8 ore nivelul de monoxid de carbon din sange se injumatateste, si nivelul oxigenului revine la normal
    – in 48 de ore sansele de a avea un atac de inima incep sa scada. aproape toata nicotina a fost eliminata din corp, iar gustul si mirosul revin la normal
    – in 2 saptamani circulatia sangelui se intensifica
    – de la 3 la 9 luni, tusea o sa dispara, iar capacitatea plamanilor se imbunatateste
    – intr-un an riscul de a avea atac de inima va fi la jumatate
    – in 5 ani, riscul de a avea un atac de inima este acelasi ca la un nefumator
    – in 10 ani, riscul de cancer la plamani e la fel ca la un nefumator
    http://www.healthbolt.net/2006/07/19/what-happens-to-your-body-if-you-stop-smoking-right-now/

    si ca sa fie cu cartile pe fata, urmariti reclama asta
    [kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/wiC6yi0wmUo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
    unii o sa o considere gretoasa, dar in cazul asta ce nu stii iti face rau

  4. normancboy, cu concentrarea e greu. Greu rau la inceput. Am remarcat insa ca problema nu era de la nicotina in sine ci de la lipsa recompensei de dupa munca sau de la obisnuinta de a lucra cu tigarea in mana.

    Gaste o alta varianta sa te recompensezi dupa ce ai terminat ce aveai de facut. Daca fumai in timp ce lucrai, nu te pot sfatui decat sa te lasi intr-un concediu.

  5. Mifty, am zis 5 milioane pe luna si ca in 4 luni ti-ai luat plasma de ei. :)

  6. buna,
    as vrea sa va recomand si eu o metoda de a te lasa de fumat…O metoda foarte usoara:D
    AllenCarr-InSfarsitNefumator- o gasiti pe google. Nu trebuie decat sa o citesti
    succes!

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi afisata. Required fields are marked *

*

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll To Top