vineri, octombrie 24, 2014

Cum sa repari o pana la roata de bicicleta

Nu e un lucru deloc placut sa faci o pana de bicicleta. Cu atat mai mult cu cat n-ai un service / vulcaniare prin apropiere, si trebuie ori sa mergi pe langa ea, ori sa o indesi intr-un portbagaj si s-o plimbi.
Mai ales daca e doar o fisura mica, si se dezumfla peste noapte, asa ca te trezesti
cu un sfert de ora inainte sa incepi serviciul ca drumul pana acolo se lungeste brusc cu 30 de minute si o sa intarzii.  Plus ca acolo mai dai si bani, si de obicei nu vulcanizeaza camerele, ci ti le schimba cu totul. Dupa ce anul trecut am schimbat 2-3 camere in decurs de doua saptamani la magazinul de reparatii, am zis ca e cazul sa ma murdaresc si eu pe maini. Si a mers brici, pana anul asta cand am schimbat cauciucurile, si m-am trezit iarasi pe pana. E timpul pentru un nou tutorial
pana la roata de bicicleta

Necesare:
necesare reparat pana bicicleta
– ceva spatiu unde sa poti lucra. scara blocului e ideala. la mine se zugraveste in bloc, asa ca pozele o sa aiba extrem de mult alb :)
– o cheie fixa sau inelara de 15
– plasturi si tub de lipici, de obicei prenandez (cutia galbena). mi-a fost facuta cadou, dar nu cred sa coste mai mult de 10 ron
– un levier pentru a scoate si a monta cauciucul. eu am folosit un cutit BONT. merge si o surubelnita dreapta
– un set de imbusuri (imbus – cheie hexagonala)
– o pompa pentru a umfla roata
– un cactus

Step 1:
Se desfac suruburile de la roata dezumflata. Pentru asta e necesara cheia de 15. Daca este vorba de roata din spate, se desface mai intai cricul, si dupa aceea roata, care o sa fie cu tot cu pinioane
suruburi roata bicicleta fata

Step 2:
Se desfac franele. Eu am frane pe saboti, nu pe discuri. Franele pe saboti se desfac apropiind bratele care tin sabotii, si tragand de cablu in sus
desfacut frane cu saboti
Pe cablul de la unul brate este un motz de metal, pe acolo se va desface frana. Pe brat este o taietura prin care acel motz nu poate trece fiindca e mai gros, dar cablul da. De aceea miscarile sunt, in ordine: se apropie bratele, se trage de cablu cu totul pana motul acela de metal iese cu totul din locul lui, si se ridica de cablu in sus ca sa poata iesi cu totul

Step 3: Se scoate roata afara, si se da jos cauciucul. Pentru asta ne vom folosi de levier, oricare ar fi el. insa cu grija, ca sa nu taiem camera.
(un mic rant: partea metalica a unei roti se numeste janta, cu j de la jean. geanta este un accesoriu de moda pe care-l poarta femeile, genti sunt accesorii de moda pe care le poarta femeile. o masina are jante, nu geante sau genti. end of rant)
Se baga levierul intre janta si cauciuc, cu varful inspre centrul rotii, si apoi se apasa pe levier, in asa fel incat varful sa fie spre exterior. in acest fel am departat cauciucul de janta. Se plimba levierul de jur imprejur, ca sa scoatem complet cauciucul. (daca folositi un cutit invartiti-l in partea care nu are zimti, in poza ar fi sensul acelor de ceasornic)

scos cauciuc de pe janta folosind levierul

Step 4: O data scos jumatate de cauciuc din locas, cealalta iese daca tragem in lateral de el:
scos cauciucul complet de pe janta

Step 5: Se separa camera de cauciuc, si se umfla cu pompa suficient de mult cat sa aiba o forma cat de cat rotunda daca-l lasi liber. Se umple o chiuveta / un lighean cu apa, si se cauta fisura, scufundand parti din camera sub apa. de aceea a fost umflat cu pompa, pentru ca presiunea dinauntru sa faca aerul ca sa rasufle, si sa faca bule de aer atunci cand este in apa. De multe ori spartura este foarte mica, si daca nu ati gasit nimic dupa o “tura”, ori mai umflati camera, ori mai strangeti cauciucul, ca pe un balon. Tineti fiecare parte sub apa minim 5 secunde, pentru ca bulele de aer se pot forma incet, si e nevoie de putin timp ca sa fie suficient de mari sa se ridice la suprafata
verificat camera pe unde rasufla

Step 6: Odata gasita fisura, se marcheaza cu un x locul pe camera Daca nu mai stiti exact unde era, puteti sa dati cu putina saliva pe deget, si apoi pe zona respectiva. Se dezumfla camera de tot, in asa fel incat sa stea peretii lipiti unul de celalalt. Se sterge bine zona de apa, si eventual se curata cu un smirghel foarte fin, pentru a se lipi peticul mai bine. Se unge cu lipici, se peticeste, si se pune sub o greutate timp de cateva minute, ca sa se usuce cat de cat. Eu l-am pus sub piciorul de la scaun
pus greutate pe locul vulcanizat
(note to self: schimba naibii gresia aia ciobita si baltata). Soarta a facut ca sa se sparga vizavi de locul unde s-a spart si anul trecut

Step 7:
Se umfla camera putin, se curata si se pune in interiorul cauciuculul. Nu lasati pietricele sau nisip sa intre intre camera si cauciuc, pentru ca o sa-l macine si iar faceti pana. Se pune pe janta, potrivind ventilul la gaurica lui, se baga jumatate de cauciuc in interiorul jante, si din cealalta jumatate cam 80%, pana ramane ceva ca in poza de mai jos. asta-i partea cea mai grea dpdv fizic din tot procesul de reparat roata. daca esti mai fortos poti sa incerci sa-l bagi pe cant cu degetele, daca nu, folosesti levierul (iar). In sens invers, se baga intre cauciuc si janta cu varful inspre exterior, si se intoarce cu varful spre interiorul rotii.
pus cauciucul la loc pe janta
Se umfla roata, nu foarte mult insa, si se scapa pe jos de cateva ori, ca sa se aseze cauciucul, dupa care se umfla de tot.

Step 8: Se intoarce bicicleta invers, cu saua pe pamant si rotile in sus. se monteaza roata (pus piulite, strans suruburi, pus frana la loc). Acum urmeaza partea plicticoasa, reglatul franelor. Daca aveti un dhs ieftin ca mine, mai mult ca sigur ca acum o sa fie infranata.
reglaj frane pe saboti
In principal regjalul franelor cu saboti consta in doua lucruri. miscat de bratele franei in asa fel incat sa nu frece janta / cauciucul by default, si reglat unghiul si si inaltimea la care este sabotul, ca atunci cand pui frana sa nu se frece de cauciuc. se slabeste surubul din partea de sus din cerculetul din poza, se regleaza sabotul si se strange. Se repeta pana cand roata nu mai este infranata, ceea ce poate dura intre 3-10 minute :)

ps: nu luati truse de scule ieftine pentru bicicleta. am luat un rahat de trusa de 25 de lei anul trecut, din mamaliga, si imbusurile s-au rotunjit, si cheia de 15 din trusa e de 15 jumate, nu pot desface suruburile de la roata pentru ca e prea mare si sare.

that’s about it. totul dureaza 15-20 de minute. Ce am invatat de anul trecut, este ca de obicei fiecare camera are un weak spot, care o sa apara in primele doua saptamani de sarit borduri. o data peticit, o sa tina suficient de mult incat sa uitati de problema asta.

27 Comentarii

  1. Salut. Interesanta metoda ta de a fixa pana . Saptamana trecuta am fost la vulcanii noriosi. Am facut cu trenul prima parte pana la Berca si de acolo voios in sus spre vulcani. Dupa 2 km de mers am facut pana. Nimic la mine, nepregatit.. tocmai cumparasem bicileta cu 3 sapt in urma ( kona lana’i SE) increzator in bicicleta mea… Si iata cum ma gasesc in postura de a merge pe jos pe langa bicicleta 2 km INAPOI prin lumea satului .. (ca nimic acolo decat sat!) pana la cea mai apropiata vulcanizare. Am constatat ca aveam 3 gauri in roata din fata si una in cea din spate. Mi s-a parut ca e foarte intepata (avand 4 gauri de maracini in ea). Ma gandeam ca la banii pe care i-am dat pe ea nu voi face pana prea curand, dar , na, se intampla. Bun! De aici in colo umblu cu peticele si sculele dupa mine la drum lung , asta e clar! .. A peticit omul acolo toate cele 4 gaurele din roti si m-a tinut cu inceredere cei 14 km de urcat pana la vulcani si cei 14 inapoi de DownHill. PS. Bun cactusul din tutorialul tau [pentru exemplificare] :)). Mult noroc si cat mai putini cactusi in roti va doresc tuturor.

  2. luativa cauciucuri de firma…maxxis…si o sa faceti pana mai greu…si umflatile destul de tare…cauciucul maxxis se scoate cu mana foarte usor uitativa aici la un site de biciclete…uitativa la cauciucuri http://www.playbike.ro …good louck

  3. bine ca esti u destept.stiam metoda asta de cand mergeam in picioare pe sub pat.

  4. bă, voi nu verificaţi cauciucul dacă nu a rămas în el vreo sârmuliţă. Iei urma gaurii din cameră şi cauţi cauciucul chiar cu lupa?
    bă, voi nu crestaţi găurica (ochi de chinez)ca să nu se propage în lungul fibrei găurica?

  5. traba cu cutitul este aiurea.la fel si cu surubelnita. se vede ca esti incepator.

  6. bă, tu n-ai o menghină de mână şi două table de 3mm? treaba cu piciorul de la scaun o făceam când eram de-o şchioapă.

  7. De ce trebuie si un cactus ???

  8. salut .eu ce sa zic sint un om norocos deoarece in turu europei care l-am facut in 2002 odata cu darea drumului la vize am parcurs mii de kilometri de la oradea la amsterdam si inapoi si am facut de doua ori pana odata in italia si o data in ungaria.la asti italia pentru un petec la o vulcanizate imi crea 6 euro cind un petec de bicicleta costa 2 centeze (enti) si pot spune ca m-au scirbit italieni si in ungaria am luat un ciob de sticla in incinta unei benzinarii tocmai mincasem si vroiam sa ies din benzinarie ploua si poc fis. a fost cea mai grea pana din viata mea ploaie vint si gaura de a trebuit sa petecesc si cauciucu prin interior plus camera si am si contatat ca un petec vechi din italia dadea semne de desfacere.
    e bine ca scrii tutoriale pentru incepatori oricum e cea mai nasoala reparatie la biciclete din puctul meu de vedere uni ar spune ce centaju sau inspitarea eu consider ca pana de cauciuc e cea mai neplacuta ca vine cind vrea ea restul le observi din timp la prima vedere.

  9. eu nu tin o camera buna mai mult de e saptamani ,am facut de 8 ori pana ,de 7 pe spate si o data pe fata

  10. de 3 saptamani scz

  11. :)) Mi-a placut mult tutorialul. In special paranteza in care te-ai referit la greseala foarte comuna ce se face in zilele noastre: jante / genti. Un tutorial practic si, in ciuda celorlalte opinii, care poate fi de folos si unui biker “experimentat” lol. Sunt curios ce alte metode de reparare a camerei de bicicleta mai exista…. Poate profesionistii de mai sus imi vor explica si mie:)) 10/10

  12. MERCI
    Foarte instructiv, chiar am pana acuma sa vad cum rezolv!

  13. Super bun tutorialu ..dar faza cu picioru de scaun nu e buna de loc aceasta poate sa fuga de pe petic si te trezesti ca ai lipit unde nu trebuia … puteai pune pe o masa o cratita si in cratita/oala ..niste apa ..si mergea mai bine ….ma rog ..dar e bun tutorialu ;) …..

  14. foarte folositor,acum ma duc sa-mi repar pana!

  15. incepator!!!! nciciodata nu bagi cutit sau surubelnita sa scoti cameara ca o intepi mai rau si nu pui camera lipita sub picioru ala la scaun nu acoiperea bine

  16. Mi-a placut. Am citit si comentariile, din care unele rautacioase. Daca unii sunt asa destepti, de ce nu vin si cu solutiile practice. Cu acel cutit, nu cred ca poti sa spargi cauciucul, pentru ca nu este ascutit.Iar faza cu scaunul, o vad corecta, pentru ca poti “regla” presiunea pe petic, in functie de ce poti pune scaun. Bine, o menghina portabila ar trebui sa aiba fiecare pe acasa.

  17. Bun tutorial, cu o singura precizare.
    La scoaterea cauciucului se incepe de la valva, permitandu-i sa intre mai adanc pe janta in partea opusa. Montarea este exact invers, adica incepi din partea opusa valvei, finalul fiind in zona valvei. Astfel nu va ma fi dificil de scos/motat cauciucul, chiar si cu mana goala .

  18. Imi place si mie acest tutorial. Din fericire, eu la bicicleta mea nu am mai facut pana de 1 an si ceva (acum sa nu credeti ca o tin in garaj) si tot un dhs am. Singura diferenta: mi s-au “dus” cauciucurile care le avea cand am cumparat-o si am cumparat cauciucuri Duro Granada cu 50 lei bucata si camere obisnuite la 6 lei parca. De atunci nu am mai facut pana. Eu folosesc pe post de leviere cand mai repar bicicleta fratelui sau vecinului 2 linguri. Cu peticele exact la fel fac si eu, numai ca eu le pun sub piciorul de la masa. :))

    Sper sa mai postezi tutoriale. :) Mi-au placut in mod special cele cu panourile solare si sifonierul facute de tine.

  19. Am si eu o intrebare. Daca am bicicleta cu disc este ceva diferit?

    Ce cauciuc sa imi aleg? Deobicei merg pe drumuri “asfaltate” cu multe gropi(60%) si restul pe asfalt bun (40%).

  20. Scz de exprimare. Frane cu disc.

  21. am un mountainbike DHS

  22. Salut, ce faci cu cactusul ala?
    Faci pana la roata cu el? :))

  23. Esti admirabil in toate postarile. Am salvat de mult timp adresa site-ului tau, ba chiar l-am cautat iarasi dupa ce am reinstalat sistemul. Apoi si dupa ce am luat alt computer. :) Sigur ca unii sunt inca copii si nu inteleg sau nu simt felul tau liber in exprimare si figurile de stil care arata cat de firesc si natural este normal sa fie si sa traiasca un om. Te sustin in si te pomenesc cu bine!

  24. dar cu cutitul riscam sa taiem camera mai bine folosim un levier special

  25. Mihai Detesan

    Mltumesc frumos pentru articol. Pnetru un inepator ca mine in domeniul asta articolul a fost aur curat.

  26. sal ..ma intereseaza foarte mult partea cu frana..poti sami dai si mie un e-mail..mai detaliat despre reglatul franelor pe saboti eu am mari probleme cu iele..si nu-stiu despre ce este surubul acela..din poza ta thx

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi afisata. Required fields are marked *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top